Uden mad og drikke duer helten ikke

Det er et ordsprog, vi alle med sikkerhed, har hørt før. Det med at helten ikke duer uden mad og drikke. De fleste ved nok også, hvad det betyder. Noget i retning af, at man skal huske at spise og drikke, for ellers bliver man sløv og uoplagt. Og det gør man. Men dem som det går værst ud over, hvis ikke de får den rette kost, er dit barn. Sunde kostvaner er essentielle ikke blot for dit barns hverdag, men også for den løbende udvikling, som gerne skulle sikre at sundt og klogt barn.

Desværre negligerer mange kosten til deres børn. Ikke nødvendigvis med sin gode vilje, men fordi det kan være svært at finde tid til køkkenet og de sunde retter. Heldigvis er der et par gode tommelfingerregler, som du kan følge, når du skal huskes på, hvad god kost indebærer.

Morgenmaden er vigtig

Morgenmaden er ikke et måltid. Tværtimod, så er det oftest anfægtet som dagens vigtigste måltid. Dagens første skefulde danner således grund for et sundt energiniveau og en bedre indlærings- og koncentrationsevne, hvilket i det lange løb vil komme dit barn til gode. Så selvom det kan være svært at klemme havregrynene ned, så er det vigtigt.

Den bedste løsning er, at gøre morgenmaden til en vane. Og gerne for hele familien. Hvis det er muligt, så er det mest optimalt nyde morgenmaden sammen med andre trætte medmennesker, for så glemmer man hurtigt, at det ikke er så sjov spise. Derudover, så fjerner man fokus fra, at morgenmaden er en pligt, og til at måltidet er en hyggelig stund om morgenen.

Madvanerne videreføres til dit barn

De vaner ved spisebordet, som du lærer dit barn i opvæksten, beholder de i mange år. Ikke blot bordskik og manérer, men mere vigtigt også deres faktiske madvaner. Hvis altså take-away og junkfood er en mere eller mindre naturlig del af kostpyramiden i opvæksten, så vil den også være det fremadrettet, når dit barn bliver ældre og selvstændigt. Det kan altså være en god idé, at forebygge spisevanerne fra start.

Kostpyramiden og Y-tallerkenen

Som nævnt ovenover, er madvaner helt centrale i opvæksten. De videreføres, og derfor kan lidt simpel indsigt være guld værd, for at sikre dit barn en bedre opvækst og bedre skolegang. De fleste af os kender sikker godt koncepterne kostpyramiden og at dele tallerkenen op i et Y.  Men det er ikke nok at kende dem, man skal også huske dem, når man står i køkkenet. For så husker dine børn det helt naturligt, når de laver mad om mange år.

Helt kort fortæller kostpyramiden at vand, fuldkorn og grøntsager skal være grundstenen i kosten. Herefter kommer frugt, hvidt brød og mælkeprodukter. Kød, fisk og olier skal du have mindst af.

Y-tallerkenen fortæller dig, hvordan din tallerken skal inddeles i størrelser. Den lille del af Y’et, eller blot 1/5-del, er til kød, æg og mejeriprodukter. Den ene side af Y’et er således til kartofler, ris, pasta og brød, og den sidste del til grønt af flere slags, og frugt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *