Træning

Kan det lade sig gøre med træning efter fødsel? Læs med her

Som nybagt mor kan man sagtens have en trang til at komme hurtigt i gang med at træne efter fødsel, så man kan få sin normale og sunde krop igen. Det er dog i forbindelse med dette vigtigt at huske på, at der er meget stor forskel på, hvornår du kan påbegynde din træning igen, og det er derfor utroligt vigtigt, at man sørger for at lytte til sin egen krop. Du vil her i artiklen blive præsenteret for, hvordan du som mor kan komme i gang med at træne igen efter en fødsel.

Start ud i et stille og roligt tempo – lyt til din krop

Når det kommer til at træne efter fødsel, er det utroligt vigtigt, at du gradvist begynder på at træne i et stille og roligt tempo, så din krop kan følge med. Du bør desuden være særligt opmærksom på, at øvelserne aldrig føles ubehagelige, og såfremt det er tilfældet, bør du naturligvis stoppe med det samme. Du kan evt. begynde forsigtigt med nogle rolige maveøvelser til at stabilisere din krop, og det kan du faktisk allerede begynde med blot et par dage efter, at den lille nye er kommet til verden. Herudover kan du også forsøge med nogle rolige gåture, og her kan du jo sagtens tage babyen med i barnevognen. Når du føler dig klar til det, og når din krop tillader dig det, kan du skifte over til at begynde at jogge en smule. Endelig skal det også nævnes, at der er rigtig mange fitnesscentre rundt omkring i landet, der tilbyder særlige hold, hvor du frit kan medbringe din baby, og disse hold er speciallavet til mødre, der netop har født.

Kom i gang med at træne efter fødsel

Det er som sagt utroligt vigtigt, at du hele tiden sørger for at lytte til din krop, og at du desuden ikke starter alt for hårdt ud. Genoptag i stedet træningen gradvist, så du altid enten kan trappe op eller gå en smule ned igen i niveau, og du kan eksempelvis starte ud med de små gåture til at komme rigtigt i gang. Ofte siger man, at de fleste nybagte mødre vender tilbage til deres normale fysiske tilstand efter 3 måneder, og det handler derfor om at væbne sig med tålmodighed. Hvis du bliver for ivrig og starter ud med en hård træning, kan dette faktisk gå ud over mælkeproduktionen, og dit barn vil således ikke få nok næring. Det er derfor utroligt vigtigt, at du tager det i et roligt tempo, og du kan evt. vælge at påbegynde din træning sammen med en veninde, der også lige har født, så du på den måde kan få dig en god sparringspartner.

Herudover er det også en rigtig god idé at begynde på bækkenbundstræning, efter du har født, og yderligere skal det også nævnes, at det anbefales, at der går flere uger, før du begynder på motionen, såfremt du har haft en svær fødsel – såsom fødsel ved kejsersnit.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *